Duminica a 3-a din post (a Sfintei Cruci) (Marcu 8, 34-38)
Zis-a Domnul: Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi scape viaţa şi-o va pierde, iar cine îşi va pierde viaţa pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela şi-o va mântui. Căci ce-i foloseşte omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său? Căci de cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele în neamul acesta desfrânat şi păcătos, şi Fiul Omului Se va ruşina de el când va veni întru slava Tatălui Său, cu sfinţii îngeri. Şi le zicea lor: Adevărat grăiesc vouă că sunt unii din cei ce stau aici care nu vor gusta moartea până ce nu vor vedea Împărăţia lui Dumnezeu venind întru putere.
Intr-un manuscris de la Ierusalim din secolul XIII,
praznuirea Crucii din a treia duminica a Postului Mare se intitula
"Praznicul celei de a treia inchinari a Crucii". El completa
sarbatoarea Inaltarii Sfintei Cruci din 14 septembrie, care comemora descoperirea
sa de catre Sfanta Elena, si cea a procesiunii Crucii din 1 august care amintea
victoria imparatului Heraclie asupra persilor si intoarcerea Sfintei Cruci la
Ierusalim in anul 630. Dupa unii, aceasta a treia venerare ar avea drept
origine transferul de la Ierusalim la Apameia al unui fragment al adevaratei
Cruci dat de arhiepiscopul Ierusalimului confratelui sau Alpheios, episcop din
Apameia, pentru constructia unei biserici.
Dupa altii, Sfanta Elena insasi ar fi dat un fragment al
Sfintei Cruci episcopului Apameiei. E greu sa aflam mai multe despre originea
acestei sarbatori, afara de faptul ca ea pare sa fi fost deja bine stabilita la
Constantinopol intre anii 715-730, fiindca patriarhul Gherman i-a consacrat
atunci o omilie. Aceasta sarbatoare pare sa fi ramas insa multa vreme proprie
Constantinopolului, ba chiar numai catedralei Sfintei Sofii. In Typikon-ul ei
din secolele IX-X, praznicul Crucii aparea exact in mijlocul Postului Mare,
miercurea, iar nu duminica, cand se anunta numai venerarea Crucii pentru
saptamana urmatoare. Acest rit s-a extins atunci la intreaga Saptamana a III-a
pentru a permite populatiei capitalei sa vina sa se inchine inaintea Sfantului
Lemn: zilele de marti si miercuri erau rezervate barbatilor, iar cele de joi si
vineri femeilor.
La manastirea Evergetis (secolele XI-XII) marti seara se
facea priveghere pentru praznuirea Crucii, desi duminica era deja inchinata
praznicului: se canta atunci un oficiu apropiat de cel pe care il indica
Triodul actual, dupa care se iesea solemn cu crucea care era venerata ca si in
zilele de miercuri si vineri. Acest transfer al praznicului injumatatirii
postului in Duminica a III-a se constata si in Typikon-ul de la Messina,
incetul cu incetul impunandu-se in intreaga Biserica. Venerat o saptamana
intreaga, praznicul propriu-zis nu se mai distingea deloc, astfel ca pentru a-1
solemniza mai mult a fost necesara deplasarea sa intr-o zi de duminica.
In Triodul tiparit, praznuirea principala are loc duminica.
Ca si praznicul de pe 14 septembrie, atunci cand cade intr-o duminica nu
suprima insa slujba invierii combinandu-se cu ea ca si in celelalte sarbatori
ale Triodului. Trebuie observat insa ca praznuirea Crucii se distinge prin
cantarea Polieleului, omisa in celelalte duminici, si prin prezenta unei
inainte-praznuiri si a unei duble praznuiri, ceea ce o plaseaza in rangul
marilor solemnitati ale anului liturgic.
Dupa Vecernia Mica de sambata, cel insarcinat cu paza
vaselor sau obiectelor sfinte, aduce relicva crucii din scrinul ei si o pune pe
altar in fata caruia aprinde o lumanare care trebuie sa arda aici toata
noaptea. Dupa o scurta masa, se celebreaza privegherea fara modificari speciale
pana la doxologia mare de la sfarsitul Utreniei. Preotul isi schimba atunci
vesmintele, ia cadelnita si tamaiaza altarul si crucea asezata pe el. Dupa
care, o pune pe un disc pe care-l aseaza pe capul sau, iesind pe usa dinspre
miazanoapte a iconostasului precedat de acoliti tinand in maini lumanari. O
data ajuns in fata usilor imparatesti, in momentul in care corul sfarseste
doxologia mare, striga: "Intelepciune!, Drepti!", ca atunci cand face
Intrarea Mica cu Evanghelia. Corul canta atunci de trei ori troparul Crucii,
timp in care preotul tamaiaza relicvariul asezat pe un analoghion aflat in
centrul bisericii. Dupa care se canta de trei ori imnul "Crucii Tale ne
inchinam Stapane si sfanta invierea Ta o cantam si o marim!" care, de
zilele Crucii, inlocuieste la Liturghie "Sfinte Dumnezeule", si toata
adunarea se inchina adanc la pamant, dupa care, cel mai mare mai intai, apoi
preotul, urmati de frati vin doi cate doi sa se inchine Crucii facand trei
metanii mari, timp in care corul executa idiomelele lui Leon cel intelept.
Venerarea fiind incheiata si Sfanta Cruce fiind readusa in sanctuar, Utrenia se
incheie, ca si in celelalte duminici, prin procesiunea in pronaos, Ceasul I si
cateheza Sfantului Teodor Studitul.
Aceeasi ceremonie a venerarii Crucii se repeta la Ceasul I
in zilele de luni, miercuri si vineri ale Saptamanii a IV-a, stihirile fixe ale
Postului Mare fiind inlocuite de troparul inchinarii. Aceasta adaugare la
venerarea Crucii a zilei de luni, cu excluderea zilei de marti, e atestata si
de o omilie atribuita Sfantului Ioan Hrisostom, dar ea nu corespunde vechii
randuieli de la Sfanta Sofia, fiind probabil inserata in Triod ca urmare a
influentei monahale care a asimilat ziua de luni zilelor de miercuri si vineri,
legand astfel Crucea de post.
Desi in Triodul actual importanta principala e atribuita
duminicii, zilele de miercuri si vineri isi pastreaza un caracter privilegiat
in aceasta saptamana, si nu sunt privite doar ca o simpla dupa-praznuire: pe
langa venerare, praznuirea sfantului zilei trebuie transferata la Pavecernita,
pentru a lasa locul liber executarii la Utrenie a unui canon complet al Crucii.
La Evergetis, ziua de miercuri - fundamentul acestui praznic, fiindca e centrul
saptamanii injumatatirii postului - era supusa unei dispense de post
echivalente celei din zilele de sambata si duminica, in ciuda ambiantei de
doliu ce insoteste de obicei praznuirile Crucii si pentru a marca inca si mai
puternic caracterul privilegiat al centrului.
La Studios, in timpul acestei "Mari Saptamani a
Sfintelor Paresimi", Crucea era scoasa pentru inchinare in toate zilele
dupa Ceasul al IX-lea, astfel incat intreaga Saptamana a IV-a aparea in chip
limpede drept iradierea praznicului Crucii. Nelimitandu-se nici el la doar trei
zile de venerare, Triodul actual prezinta intreaga saptamana a injumatatim
postului ca o "saptamana purtatoare de cruce", "sfanta si
luminoasa saptamana in care Crucea e aratata lumii". In toata aceasta
saptamana invatatura ascetica trece in plan secund, iar comemorarile
saptamanale, altele decat cele ale Crucii, sunt suprimate sau combinate cu tema
Crucii, ca in ziua de joi. Numai vineri seara, aluziile la Cruce inceteaza
lasand totusi urme in unele tropare in ziua de sambata si unele ecouri chiar in
lunea Saptamanii a V-a.
Ascultand de aceleasi legi ca si saptamana precedenta si
evocand vechea tema a vamesului si fariseului, idiomelele de la Vecernie si
Utrenie au astfel aceeasi functie de a arata credinciosilor ca smerenia trebuie
practicata tot timpul si mai cu seama ca, dupa ce am parcurs jumatatea cursei
postului si am castigat deja un folos din ea, nu trebuie sa judecam pe
aproapele sau sa socotim ca am "meritat" ceva. Asocierea acestor
piese cu tema Crucii evidentiaza de asemenea fundamentul hristologic al
smereniei, pe care am vazut-o fundamentala, asa cum se canta inca de duminica:
"Domnul tuturor ne-a invatat cu pilda sa ne ferim de
gandul cel maret al fariseilor celor prea rai, si tuturor le-a aratat sa nu
gandeasca cu trufie mai mult decat se cuvine a gandi. Ca El insusi facandu-se
pilda si asemanare, S-a desertat pe Sine pana la Cruce si la moarte. Deci
multumindu-I impreuna cu vamesul sa zicem: Dumnezeule, Cel ce ai patimit pentru
noi si fara patima ai ramas, izbaveste-ne pe noi de patimi si mantuieste
sufletele noastre!".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu