"Lacrimile Pocaintei - Inceputul Invierii"
Cine este Sfantul Andrei Criteanul ?
Sfantul Andrei Criteanul s-a nascut la Damasc in jurul
anului 660, sub stapanire musulmana, intr-o familie crestina care i-a dat o
educatie aleasa. Mai tarziu, el devine monah in "Fratia Sfantului
Mormant" de la Ierusalim, fapt pentru care a fost mai tarziu supranumit si
"Ierusalimiteanul". Curand devine secretar al patriarhului de
Ierusalim, iar in 685, in calitate de delegat al acestuia, semneaza la
Constantinopol actele Sinodului VI Ecumenic, care a condamnat in 681 erezia
monotelita (a unei singure vointe in persoana Domnului nostru Iisus Hristos).
Monahul Andrei ramane in Constantinopol unde i se
incredinteaza conducerea unei importante opere social-filantropice, in special
conducerea unui orfelinat si a unei case pentru batrani, lucrare sociala foarte
populara pentru Biserica bizantina din acea vreme. In anul 692, a fost ales
episcop de Gortyna, in Creta. De aici a primit si numele de
"Cretanul" sau "Criteanul", pe care i l-a dat traditia
bisericeasca.
Andrei Criteanul a fost un mare episcop misionar. A
construit biserici, a infiintat manastiri, a dezvoltat lucrarea filantropica a
Bisericii, s-a ocupat de educatia tineretului din eparhia sa, a ajutat pe
crestinii care au suferit datorita incursiunilor musulmanilor in insula etc. A
fost un bun predicator, iar pentru a incuraja participarea poporului la viata
liturgica a Bisericii, a compus o multime de imne liturgice. El este considerat
cel dintai autor de canoane liturgice, intre care cel mai renumit este Canonul
cel Mare, care a intrat in cartea Triodul si constituie o piesa liturgica
deosebit de importanta pentru perioada Postului Sfintelor Pasti.
Sfantul Andrei Criteanul a trecut la viata vesnica in anul
740, pe cand se intorcea de la Constantinopol spre Creta. De aceea, mormantul
sau se afla nu in Creta, ci in localitatea Eresos din insula Mitilina - Lesbos.
Ce este Canonul cel Mare al Sfantului Andrei Criteanul ?
Canonul cel Mare este un canon de pocainta, adica un lung
imn liturgic (peste 250 stihiri), alcatuit din 9 cantari bogate, compuse la
randul lor din stihiri scurte de pocainta, ritmate de invocatia
"Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma!", cerere care aminteste de
rugaciunea vamesului din prima duminica a perioadei Triodului.
Canoanele liturgice au aparut la sfarsitul secolului al
VII-lea si inceputul secolului al VIII-lea, inlocuind in mare masura imnele
liturgice numite "Condac". Totusi, intre cantarea a 6-a si a 7-a a
fiecarui Canon se mai pastreaza un Condac urmat de un Icos. Canoanele au fost
compuse la inceput de crestini sirieni elinizati din Palestina, sunt mai sobre
din punct de vedere muzical si au un continut teologic mai accentuat.
Canonul liturgic are noua cantari mai lungi formate din
multe stihiri scurte, iar aceste noua intercalau la inceput cele noua cantari
biblice folosite in viata liturgica rasariteana:
1. Cantarea lui Moise (Iesire 15, 1-19)
2. Noua cantare a lui Moise (Deuteronom 32, 1-43)
3. Rugaciunea Anei, mama lui Samuel (I Regi 2, 1-10)
4. Rugaciunea profetului Avacum (Habacuc) (Avacum 3, 2-19)
5. Rugaciunea lui Isaia (Isaia 26, 9-20)
6. Rugaciunea lui Iona (Iona 2, 3-10)
7. Rugaciunea celor Trei tineri
8. Cantarea celor Trei tineri (Sfanta Scriptura, Editia
Sfantului Sinod, 1998, p. 950-951)
9. Cantarea Nascatoarei de Dumnezeu (Luca 1, 46-55) si
Rugaciunea lui Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul (Luca 1, 68-79)
Fiecare cantare a Canonului incepe cu un Irmos (o strofa
datatoare de ton), se continua cu stihiri mai scurte si se incheie cu lauda de
preamarire adresata Sfintei Treimi (doxastikon) si o lauda adresata Maicii
Domnului (theotokion).
La Canonul initial al Sfantului Andrei Criteanul, mai precis
la cantarile a 3-a, a 4-a, a 8-a si a 9-a, au fost adaugate de timpuriu cateva
canoane mai mici, formate din trei cantari (trei ode), compuse de
"Teodor" si "Iosif", adica Sfantul Teodor Studitul (+ 826)
si Iosif de Sicilia (+ 886). In secolele XI-XII un canon de doua stihiri pentru
o cantare a fost adaugat in cinstea Sfintei Cuvioase Maria Egipteanca, din
vremea in care duminica a 5-a din Postul Sfintelor Pasti a fost inchinata
pomenirii Sfintei Maria Egipteanca. Apoi a fost adaugata la sfarsitul fiecarei
cantari o stihira de cerere catre Sfantul Andrei Criteanul insusi. Dupa
sinaxarul cantarii a 6-a se canta sau recita 16 stihiri, toate intercalate
intre Fericiri.
Canonul cel Mare. Ccum si cand se canta / citeste ?
Canonul cel Mare al Sfantului Andrei Criteanul se canta pe
glasul al 6-lea, muzica trista si lina. Irmosul se canta de doua ori, la inceputul
si la sfarsitul cantarii. Rugaciunea "Miluieste-ma, Dumnezeule,
miluieste-ma!" este insotita de metanie mica si de semnul sfintei cruci.
Canonul Sfantului Andrei Criteanul se citeste pe fragmente in prima saptamana a
Postului Sfintelor Pasti, in zilele de luni, marti, miercuri si joi, la
Pavecernita; iar in intregime se citeste joi din saptamana a 5-a a Postului
Sfintelor Pasti, la Pavecernita.
Canonul cel Mare. Ce contine ?
Acest bogat si frumos canon este deodata meditatie biblica
si rugaciune de pocainta. Canonul Sfantului Andrei Criteanul este un dialog al
omului pacatos cu propria sa constiinta, luminata de citirea Sfintei Scripturi.
Sufletul care se pocaieste plange ca nu a urmat pilda luminoasa a dreptilor
virtuosi, ci robia patimilor aratate in multi pacatosi, dintre care unii nu
s-au pocait, iar altii s-au mantuit tocmai fiindca s-au pocait.
Cu inima plina de smerenia vamesului, cu strigatul de
iertare al fiului risipitor si cu gandul la infricosatoarea judecata, despre
care vorbesc Evangheliile primelor trei duminici ale Triodului, autorul
Canonului cel Mare ne arata deodata durerea si puterea pocaintei, leac si
lumina a invierii sufletului din moartea pacatului. Rugaciunea vamesului
"Dumnezeule, miluieste-ma pe mine pacatosul!" devine, in Canonul
Sfantului Andrei Criteanul, ritmul si respiratia pocaintei in staruitorul stih:
"Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma!"
Pocainta-rugaciune a fiului risipitor: "Parinte,
gresit-am la cer si inaintea ta, nu mai sunt vrednic sa ma numesc fiul tau,
primeste-ma ca pe una din slugile tale!" ia accentul unui regret nesfarsit
pentru pacat, ca pierdere si moarte a sufletului care valoreaza mai mult decat
toata lumea materiala: "Ia aminte, Cerule, si voi grai; pamantule,
primeste in urechi glasul celui ce se pocaieste lui Dumnezeu si-L lauda pe
Dansul." (Cantarea a 2-a, 2)
Pacatul este alipirea sufletului de cele pamantesti incat:
"toata mintea tarana mi-am facut" (Cantarea a II-a, 6). Prin pacat se
pierde frumusetea nevinovatiei din rai, se pustieste sufletul, se schimba
demnitatea omului in rusine, iar apropierea de Dumnezeu se preface in
instrainare de El. Pacatul pe care il descrie Canonul cel Mare nu este al unui
singur om, ci al firii omenesti cazute, incepand cu Adam si Eva. De aceea,
Canonul cel Mare imbina pocainta cu meditatia privind caderile in pacat sau
biruinta asupra pacatului, asa cum se vad acestea in Sfanta Scriptura. Canonul
cel Mare se canta in Biserica in timpul perioadei de pocainta a Postului Mare
al Sfintelor Pasti, tocmai pentru a se arata ca toti oamenii au nevoie de
pocainta si de iertare a pacatelor pentru a ajunge la mantuire.
Marii pacatosi care s-au pocait si s-au ridicat din pacat si
patimi devin nu numai dascali ai pocaintei pentru intreaga Biserica, ci si
rugatori pentru cei care se lupta cu pacatul sau se curata de el prin pocainta.
Astfel, Cuvioasa Maria Egipteanca este invocata in Canonul cel Mare in stihul:
"Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru noi pacatosii!"
Iar mai tarziu, Biserica a adaugat in Canonul Sfantului Andrei Criteanul si
stihul-rugaciune adresat lui insusi: "Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te
lui Dumnezeu pentru noi pacatosii!"
Rugaciunile din Canonul cel Mare adresate Maicii Domnului si
Sfintilor Apostoli arata, in general, legatura dintre pocainta si inviere,
dintre vremea Postului si sarbatoarea Pastilor. "Apostoli, cei doisprezece
de Dumnezeu alesi, aduceti acum rugaciunea lui Hristos, ca sa trecem toti
curgerea postului, savarsind rugaciuni de umilinta si savarsind virtuti cu
osardie; ca in acest chip sa ajungem sa vedem Invierea cea slavita a lui
Hristos Dumnezeu, slava si lauda aducand". (Cantarea a 3-a, sedealna a 2-a).
Maica Domnului, care a purtat in pantecele ei si pe bratele
ei pe Hristos-Domnul aratandu-L lumii, impreuna cu Apostolii care au binevestit
lumii pe Hristos arata aici taina insasi a Bisericii in care puterea si darul
pocaintei devin pregatire si dor de inviere, arvuna a vietii vesnice ca
legatura de iubire a omului cu Dumnezeu.
Marturisirea si preamarirea Sfintei Treimi in Canonul cel
Mare arata ca pocainta crestina este taina refacerii comuniunii oamenilor cu
Sfanta Treime. Botezati in numele Sfintei Treimi, crestinii reinnoiesc taina
botezului prin lacrimile pocaintei, mor pentru pacat si inviaza sufleteste
pentru Hristos.
Marturisirea dreptei credinte prin doxologie se leaga strans
de redescoperirea dreptei vietuiri prin pocainta. Milostivirea Sfintei, celei
de o fiinta, de viata facatoarei si nedespartitei Treimi este temelia si
puterea care face ca "usile pocaintei" sa devina cale catre
"portile Imparatiei cerurilor".
+ Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Canonul Cel Mare al Sfantului Andrei Criteanul.
Slujba canonului !
Se toaca pe la al patrulea ceas din noapte si adunandu-se
fratii in biserica, preotul face inceputul dupa obicei si se zic rugaciunile
incepatoare: Imparate ceresc... Sfinte Dumnezeule... Preasfanta Treime... Tatal
nostru... Doamne miluieste (de 12 ori) Slava... Si acum... Veniti sa ne
inchinam... (de 3 ori) si Utrenia, dupa randuiala. Dupa psalmi, se canta
Aliluia... si Podobnicele glasului si se citeste Catisma a opta. Apoi se
citeste viata Cuvioasei Maria Egipteanca, in doua stari. Psalmul 50. Stihurile:
Sa cantam Domnului... nu se canta, ci indata se incepe Canonul Mare. Canonul
cel Mare se zice rar, cu glas umilit si cu inima infranta, facand la fiecare
tropar cate 3 inchinaciuni.
Canonul cel Mare
Alcatuire a Sfantului Parintelui nostru Andrei Criteanul
Ierusalimiteanul.
(glas 6)
Canonul cel Mare. Cantarea 1 - glasul al 6-lea
Irmosul:
Ajutor si acoperitor S-a facut mie spre mantuire. Acesta
este Dumnezeul meu si-L voi slavi pe El; Dumnezeul parintelui meu si-L voi
inalta pe El, caci cu slava S-a preaslavit (de doua ori).
Stih: Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma! (se repeta
dupa fiecare tropar)
De unde voi incepe a plange faptele vietii mele celei
ticaloase? Ce incepere voi pune, Hristoase, acestei tanguiri de acum? Ci ca un
milostiv, da-mi iertare gresealelor.
Vino, ticaloase suflete, impreuna cu trupul tau, de te
marturiseste la Ziditorul tuturor. Si indeparteaza-te de acum de nebunia cea
mai dinainte si adu lui Dumnezeu lacrimi de pocainta.
Ravnind neascultarii lui Adam celui intai-zidit, m-am
cunoscut pe mine dezbracat de Dumnezeu, si de imparatia cea pururea fiitoare si
de desfatare, pentru pacatele mele.
Vai, ticaloase suflete! Pentru ce te-ai asemanat Evei celei
dintai? Ca ai cazut rau si te-ai ranit amar; ca te-ai atins de pom si ai gustat
cu indrazneala mancarea cea nechibzuita.
In locul Evei celei trupesti, facutu-s-a mie Eva
intelegatoare gandul cel cu pofta trupeasca, aratandu-mi cele placute, si
gustand pururea din bautura cea amara.
Dupa dreptate a fost lepadat Adam din Eden, nepazind singura
Ta porunca, Mantuitorule. Dar eu, care am calcat totdeauna cuvintele Tale cele
datatoare de viata, ce voi patimi?
Covarsind eu de bunavoie uciderea lui Cain, m-am facut cu
stiinta ucigas al sufletului, umplandu-mi trupul de viermi, si razboindu-ma
impotriva lui, cu faptele mele cele rele.
Nu m-am asemanat, Iisuse, dreptatii lui Abel. Daruri
bineprimite nu Ti-am adus Tie niciodata, nici fapte dumnezeiesti, nici jertfa
curata, nici viata fara prihana.
Precum Cain asa si noi, ticalosule suflete, am adus fapte
murdare Facatorului tuturor si jertfa vrednica de mustrare si viata ne-trebnica;
pentru acestea ne-am si osandit impreuna.
Ziditorule, facandu-ma lut viu, ai pus intru mine trup si
oase si suflare si viata; dar, o! Facatorul meu, Mantuitorul meu si
Judeca-torul meu, primeste-ma pe mine cel ce ma pocaiesc.
Marturisesc Tie, Mantuitorule, pacatele pe care le-am facut,
si ranile sufletului si ale trupului meu, care talhareste le-au pus inlauntrul
meu gandurile cele ucigatoare.
De am si gresit, Mantuitorule, dar stiu ca esti iubitor de
oameni; bati cu mila si Te milostivesti fierbinte; pe cel ce plange il vezi, si
alergi ca un parinte, chemand pe cel ratacit.
Pe mine cel lepadat inaintea usilor Tale, Mantuitorule,
macar la batranete nu ma lasa in iad, desert, ci, mai inainte de sfarsit, ca un
iubitor de oameni, da-mi iertare gresealelor.
Eu sunt cel cazut intre talhari, in gandu-rile mele; cu
totul sunt ranit acum de ele si plin de bube; dar Tu insuti venind de fata,
Hristoase Mantuitorule, vindeca-ma.
Preotul, vazandu-ma mai inainte, a trecut de mine, si
levitul, vazandu-ma gol in nenorocire, nu m-a bagat in seama; iar Tu, Iisuse,
Cel ce ai rasarit din Maria, venind de fata, miluieste-ma.
Mielule al lui Dumnezeu, Cel ce ai ridicat pacatele tuturor,
ridica de la mine lantul cel greu al pacatului si, ca un milostiv, da-mi
lacrimi de umilinta.
Vremea este a pocaintei, iar eu vin catre Tine, Facatorul
meu; ridica de la mine lantul cel greu al pacatului si, ca un indurat, da-mi
iertare de gresealele.
Sa nu ma urasti, Mantuitorule, sa nu ma lepezi de la Fata
Ta; ridica de la mine lantul cel greu al pacatului si, ca un milostiv, da-mi
iertare de gresealele.
Gresealele mele cele de voie si cele fara de voie,
Mantuitorule, cele vadite si cele ascunse, cele stiute si cele nestiute, toate
iertandu-le, ca un Dumnezeu, milostiveste-Te si ma mantuieste.
Din tinerete, Mantuitorule, poruncile Tale le-am lepadat, si
mi-am trecut toata viata cu pofte, neingrijindu-ma si lenevindu-ma; pentru
aceasta strig Tie, Mantuitorule: macar la sfarsit mantuieste-ma.
Bogatia sufletului cheltuind-o intru pacate, pustiu sunt de
virtuti crestinesti si, flamanzind, strig: Parinte al indurarilor, apucand
inainte, miluieste-ma.
Inaintea Ta cad, Iisuse;gresit-am Tie, milostiveste-Te spre
mine; ridica de la mine lantul cel greu al pacatului si, ca un indurat, da-mi
lacrimi de umilinta.
Sa nu intri cu mine la judecata, vadind faptele mele, cercetand
cuvintele si indreptand pornirile; ci cu indurarile Tale, trecand cu vederea
rautatile mele, mantuieste-ma, Atotputernice.
Stih: Cuvioasa maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Tu-mi da har luminator, din osardia ta cea dumnezeiasca de
sus, ca sa scap de intunericul patimilor; si sa laud din inima faptele vietii
tale cele frumoase, Marie.
Plecandu-Te dumnezeiestilor legi ale lui Hristos, la Dansul
ai venit, lasand pornirile desfatarilor cele neoprite, si toata virtutea, ca pe
una singura, cu multa cucernicie ai savarsit-o.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Cu rugaciunile tale, Andrei, scapa-ne de patimile cele fara
de cinste si te rugam sa ne arati partasi acum imparatiei lui Hristos, pe noi
cei ce te laudam pe tine, stralucite, cu credinta si cu dragoste.
Slava... a Treimii:
Treime, Fiinta preainalta, Careia ne inchinam intru o Unime,
ridica de la mine lantul cel greu al pacatului si, ca o milostiva, da-mi
lacrimi de umilinta.
Si acum... a Nascatoarei:
Nascatoare de Dumnezeu, nadejdea si ajutatoarea celor ce te
lauda pe tine, ridica de la mine lantul cel greu al pacatului si, ca o stapana
curata, ma primeste pe mine cel ce ma pocaiesc.
Si iarasi se canta in amandoua stranele irmosul: Ajutor si
acoperitor...
Canonul cel Mare. Cantarea a 2-a
Irmosul:
Ia aminte, Cerule, si voi grai; si voi lauda pe Hristos,
Care a venit din Fecioara cu trup (de doua ori).
Stihul: Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma!
Ia aminte, cerule, si voi grai; pamantule, primeste in
urechi glasul celei ce se poca-ieste lui Dumnezeu si-L lauda pe Dansul.
Ia aminte, Dumnezeule, Mantuitorul meu, cu ochiul Tau cel
bland, si primeste marturisirea mea cea calduroasa.
Mai mult decat toti oamenii, eu insumi am gresit Tie; ci Te
milostiveste, Mantuito-rule, ca un Dumnezeu, spre faptura Ta.
Viforul rautatilor m-a cuprins, Milostive Doamne; ci, ca lui
Petru, intinde-mi si mie mana Ta.
Lacrimile desfranatei, Indurate, si eu le vars inaintea Ta;
milostiveste-Te spre mine, Mantuitorule, cu indurarea Ta.
Intunecatu-mi-am, frumusetea sufletului cu placerile
poftelor, si cu totul toata mintea tarana mi-am facut.
Ruptu-mi-am acum vesmantul cel dintai, pe care mi l-ai tesut
mie, Ziditorule, dintru inceput; si pentru aceasta zac acum gol.
Imbracatu-m-am acum in haina rupta, pe care mi-a tesut-o mie
sarpele cu sfatuirea, si ma rusinez.
Cautat-am la frumusetea pomului, si mi s-a amagit mintea; si
acum zac gol si ma rusinez.
Lucrat-au pe spatele meu toti mai-marii rautatilor, lungind
asupra mea faradelegea lor.
Pierdutu-mi-am frumusetea cea intai-zidita si podoaba mea;
si acum zac gol si ma rusinez.
Cusutu-mi-a haine de piele pacatul, golindu-ma de haina cea
dintai tesuta de Dumnezeu.
Imbracat sunt cu imbracaminte de rusine, ca si cu niste
frunze de smochin, spre vadirea patimilor mele celor din bunavointa mea.
Imbracatu-m-am urat cu haina impestrita-ta si sangerata
rusinos, prin curgerea vietii celei cu patimi si iubitoare de desfatari.
Patat-am haina trupului meu, si am intinat cu totul podoaba
cea dupa chipul si dupa asemanarea Ta, Mantuitorule.
Cazut-am intru intristarea patimi lor, si in stricaciunea
cea materialnica; si pentru aceasta acum vrajmasul ma necajeste.
Viata iubitoare de cele materiale si iubitoare de averi
alegand eu in loc de saracie, Mantuitorule, m-am impresurat acum cu sarcina
grea.
Impodobitu-mi-am chipul trupului cu imbracamintea de multe
feluri a gandurilor rusinoase si sunt osandit.
Ingrijitu-m-am cu deadinsul numai de podoaba mea cea din
afara, nebagand seama de cortul dinlauntru, cel dupa chipul lui Dumnezeu.
Facandu-mi uratenia chip patimi lor mele, prin pofte
iubitoare de placeri, mi-am stricat frumusetea mintii.
Ingropat-am, Mantuitorule, cu patimile frumusetea chipului
celui dintai; dar ca pe drahma, oarecand, cautandu-ma, asa ma afla.
Pacatuit-am ca si desfranata si strig Tie: Eu insumi am
gresit! Primeste, Mantuitorule, ca mir si lacrimile mele.
Alunecat-am in desfranare ca David si m-am umplut de noroi;
dar Tu, Mantuitorule, spala-ma si pe mine cu lacrimile mele.
Fii mie milostiv, strig Tie ca si vamesul; Mantuitorule,
curateste-ma; ca nimeni din cei din Adam n-au gresit Tie, ca mine.
Nici lacrimi, nici pocainta nu am, nici umilinta; ci Tu
insuti acestea, Mantuitorule, daruieste-mi-le, ca un Dumnezeu.
Usa Ta sa nu mi-o inchizi atunci, Doamne, Doamne! Ci sa o
deschizi mie, celui ce ma pocaiesc catre Tine.
Iubitorule de oameni, Cel ce voiesti ca toti sa se
mantuiasca, Tu ma cheama si ma primeste ca un bun, pe mine cel ce ma pocaiesc.
Asculta suspinurile sufletului meu, si primeste picaturile
ochilor mei, Doamne, si ma mantuieste.
A Nascatoarei:
Preacurata Fecioara, Nascatoare de Dum-nezeu, ceea ce una
esti prea laudata, roaga-te indelung, ca sa ne mantuim noi.
Alt canon
Irmosul:
Vedeti, vedeti! ca Eu sunt Dumnezeu, Care am plouat mana, si
apa din piatra am izvorat de demult, in pustie, poporului Meu, cu singura
dreapta si cu taria Mea .
Vedeti, vedeti! ca Eu sunt Dumnezeu; asculta, suflete al
meu, pe Domnul, Cel ce striga, si te departeaza de la pacatul cel dintai; si te
teme, ca de un judecator si Dumnezeu.
Cui te-ai asemanat, mult-pacatosule suflete? Numai lui Cain
celui dintai si lui Lameh aceluia? Ucigandu-ti cu pietre trupul prin fapte
rele, si omorandu-ti mintea cu pornirile cele nebunesti.
Pe toti cei mai inainte de lege intrecandu-i, o, suflete,
lui Set nu te-ai asemanat, nici lui Enos ai urmat, nici lui Enoh cel ce a fost
mutat la cer, nici lui Noe; ci te-ai aratat sarac de viata dreptilor.
Tu insuti, suflete al meu, ai deschis zavoarele maniei
Dumnezeului tau, si ti-ai inecat trupul, ca si tot pamantul, si faptele si
viata; si ai ramas afara de corabia cea mantuitoare.
Barbat am ucis spre rana mie, si tanar spre vatamare, Lameh
plangand a strigat; iar tu nu te cutremuri, o, suflete al meu, intinandu-ti
trupul si mintea patandu-ti.
O, cum am ravnit lui Lameh, celui mai inainte ucigas!
Sufletul ca pe un barbat, mintea ca pe un tanar si trupul ca pe un frate mi-am
ucis, ca si Cain ucigasul, cu pornirile cele poftitoare de placeri.
Turn ti-ai inchipuit sa zidesti, o, suflete, si intaritura
sa faci poftelor tale, de n-ar fi oprit Ziditorul voile tale, si de n-ar fi
surpat pana la pamant mestesugirile tale.
Plouat-a Domnul oarecand foc din cer, arzand faradelegea cea
infierbantata a sodomenilor; iar tu ti-ai a prins focul gheenei intru care va
sa arzi, o, suflete.
Ranitu-m-am, vatamatu-m-am, iata sageti-le vrajmasului au
patruns sufletul meu si trupul. Iata, ranile si bubele si zdruncina-turile
striga, si vatamaturile mele cele de voie alese.
Cunoasteti si vedeti ca Eu sunt Dumnezeul, Cel ce ispitesc
inimile, infranez cugetele si vadesc faptele, ard pacatele, judec pe orfan, pe
smerit si pe sarac.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Intins-ai mainile tale catre induratul Dumnezeu, Marie,
afundata intru adancul rautatilor, si ti-a intins mana de ajutor cu
milostivire, ca si lui Petru, cautand cu adevarat intoarcerea ta.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Cu toata osardia si cu dragoste ai alergat catre Hristos,
urand calea cea dintai a pacatului; si in pustiile cele neumblate hranindu-te,
si poruncile Lui cele dumnezeiesti curat savarsind.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi!
Sa vedem, sa vedem, o suflete, iubirea de oameni a lui
Dumnezeu si a Stapanului; pentru aceasta, mai inainte de sfarsit sa cadem
inaintea Lui cu lacrimi, strigand: cu rugaciunile lui Andrei, Mantuitorule,
milu-ieste-ne pe noi.
Slava... a Treimii:
Treime fara inceput, nezidita, nedespartita Unime,
primeste-ma pe mine cel ce ma pocaiesc, si ma mantuieste pe mine, cel ce am
gresit; a Ta zidire sunt, nu ma trece cu vederea; ci ma iarta si ma izbaveste
de osanda focului.
Si acum... a Nascatoarei:
Preacurata Stapana Nascatoare de Dumnezeu, nadejdea celor ce
alearga la tine, si limanul celor inviforati, pe Milostivul si Facatorul si
Fiul tau, fa-L indurat, si mie cu rugaciunile tale.
Si iarasi se zice, in amandoua stranele, irmosul al doilea:
Vedeti, vedeti...
Canonul cel Mare. Cantarea a 3-a
Irmosul:
Pe piatra cea neclintita a poruncilor Tale, Hristoase,
intareste inima mea (de doua ori).
Foc de la Domnul plouand, oarecand, a ars Domnul de demult
pamantul sodomenilor.
In munte scapa, suflete, ca Lot acela si apuca si te
izbaveste in Sigor.
Fugi de aprindere, o suflete! Fugi de arderea Sodomei! Fugi
de pieirea cea din dumnezeiasca vapaie!
Marturisescu-ma Tie, Mantuitorule: paca-tuit-am, pacatuit-am
Tie fara masura; dar lasa-mi, iarta-mi, ca un Indurat.
Pacatuit-am Tie, eu singur pacatuit-am mai mult decat toti;
Hristoase Mantuitorule, nu ma trece cu vederea.
Tu esti Pastorul cel Bun; cauta-ma pe mine mielul si,
ratacit fiind, nu ma trece cu vederea.
Tu esti dulcele Iisus, Tu esti Ziditorul meu; intru Tine,
Mantuitorule, ma voi indrepta.
A Treimii:
Stih: Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, miluieste-ne pe
noi.
O, Treime, Unime Dumnezeule, mantu-ieste-ne pe noi de
inselaciune si de ispite si de primejdii!
A Nascatoarei:
Stih: Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu miluieste-ne pe noi.
Bucura-te, pantece primitor de Dumne-zeu! Bucura-te, scaunul
Domnului! Bucura-te, Maica vietii noastre.
Alt Canon
Irmosul:
Intareste, Doamne, pe piatra poruncilor Tale, inima mea cea
clintita; ca Insuti esti sfant si Domn (de doua ori).
Izvor de viata Te-am castigat pe Tine, surpatorul mortii, si
strig Tie din inima mea mai inainte de sfarsit: Gresit-am! Milosti-veste-Te si
ma mantuieste.
Pacatosilor din vremea lui Noe am urmat, Mantuitorule,
mostenind osandirea acelora, intru cufundarea potopului.
Gresit-am, Doamne, gresit-am Tie! Milostiveste-Te spre mine.
Ca nu este cineva intre oameni, din cei ce au gresit, pe care sa nu-l fi
intrecut eu cu gresealele.
Lui Ham aceluia, batjocoritorul de tata, urmand, suflete,
n-ai acoperit rusinea aproapelui, cu fata inapoi intorcandu-te.
Binecuvantarea lui Sem nu ai mostenit, ticalosule suflete,
si mostenire desfatata n-ai luat, ca Iafet in pamantul iertarii.
Din pamantul Haran, adica din pacat, iesi, suflete al meu,
si vino la pamantul care izvoraste de-a pururea nestricaciune vie, pe care
Avraam a mostenit-o.
De Avraam ai auzit, suflete al meu, care si-a lasat oarecand
pamatul parintilor si s-a facut strain. Urmeaza si tu alegerii aceluia.
La stejarul din Mamvri ospatand patriarhul pe ingeri, a luat
la batranete vanatul fagaduintei.
Intelegand pe Isaac, ticalosule suflete al meu, ca a fost
jertfit tainic jertfa noua, ca ardere de tot Domnului, urmeaza vointei lui.
Auzit-ai, suflete al meu, de Ismael, ca a fost izgonit ca un
fecior din slujnica; trezeste-te, vezi, ca nu cumva pacatuind, sa suferi ceva
asemenea.
Agarei, egiptencei celei de demult, te-ai asemanat, suflete,
facandu-te rob de buna-voia ta, si nascand semetia, ca pe un nou Ismael.
Scara lui Iacov o stii, suflete al meu, care s-a aratat de
la pamant spre cele ceresti; pentru ce n-ai avut treapta tare, credinta cea
dreapta?
Preotului lui Dumnezeu, si imparatului celui instrainat
intre oameni de viata lumii, urmeaza, adica asemanarii lui Hristos.
Sa nu te faci stalp de sare, suflete, intorcandu-te inapoi;
sa te infricoseze pilda Sodomei; sus in Sigor mantuieste-te!
De arderea pacatului fugi, suflete al meu, ca si Lot. Fugi
de Sodoma si de Gomora; fugi de flacara a toata pofta cea nebuneasca.
Miluieste-ma, Doamne, miluieste-ma strig Tie, cand vei veni
cu ingerii Tai, sa rasplatesti tuturor dupa vrednicia faptelor.
Rugaciunea celor ce Te lauda pe Tine, Stapane, nu o lepada;
ci Te milostiveste, Iubitorule de oameni, si daruieste iertare celor ce se
roaga Tie cu credinta.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Cuprins sunt de tulburarea valurilor si de furtuna
pacatelor. Dar tu, maica, mantuieste-ma acum si ma scoate la limanul
dumnezeiestii pocainte.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Rugaciune cu osardie aducand si acum, cuvioasa, catre prea
milostiva Nascatoare de Dumnezeu, cu rugaciunile tale deschide-mi
dumnezeiestile intrari.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Cu rugaciunile tale daruieste-mi si mie iertare datoriilor,
o Andreie, arhiereule al Cretei; ca tu esti invatator preales al pocaintei.
Slava... a Treimii:
Treime neamestecata, nezidita, Fire fara inceput, Care esti
laudata in Treimea Fetelor, mantuieste-ne pe noi, care ne inchinam stapanirii
Tale cu credinta.
Si acum... a Nascatoarei:
Pe Fiul cel fara de ani din Tatal, sub ani L-ai nascut,
nestiind de barbat, Nascatoare de Dumnezeu. Minune straina! Ca alaptand, ai
ramas fecioara.
Si iar irmosul: Intareste, Doamne...
Apoi Sedealna - alcatuire a lui Iosif, glasul al 8-lea:
Podobie: Inviat-ai din morti...
Luminatori de Dumnezeu luminati, cei ce insiva ati fost
vazatori ai Mantuitorului, luminati-ne pe noi cei ce suntem in intunericul
vietii, ca sa umblam acum, ca in zi, cu bunacuviinta, intru lumina postului,
alungand patimile cele de noapte, si sa vedem si noi luminatele Patimi ale lui
Hristos, bucurandu-ne.
Slava... alta Sedealna, glasul al 8-lea:
Podobie: Porunca cea cu taina...
Apostoli, cei doisprezece de Dumnezeu alesi, aduceti acum
rugaciune lui Hristos, ca sa trecem toti curgerea postului, savarsind rugaciuni
cu umilinta, si savarsind virtuti cu osardie; ca in acest chip sa ajungem sa
vedem Invierea cea slavita a lui Hristos Dumnezeu, slava si lauda aducand.
Si acum... a Nascatoarei:
Acelasi glas si podobie:
Nascatoare de Dumnezeu, roaga-te impre-una cu Apostolii,
Fiului si Cuvantului lui Dumnezeu, Cel necuprins, Care S-a nascut in chip de
negrait din tine mai presus de gand, sa daruiasca lumii pace curata si sa ne
dea noua iertare pacatelor mai inainte de sfarsit, si sa invredniceasca pe
robii tai imparatiei ceresti, pentru bunatatea Sa cea prea multa.
Apoi se citeste Viata Preacuvioasei Maria Egipteanca, de la
jumatate.
Dupa aceasta, Tricantarea de Joi, fara metanii.
Canonul cel Mare. Cantarea a 4-a - glasul al 8-lea
Irmosul:
Auzit-am, Doamne, auzul Tau si m-am temut, inteles-am
lucrurile Tale si am slavit puterea Ta, Stapane.
Apostolii lui Hristos cei luminati, care au vietuit cu
infranare, usureaza noua vremea postului, cu dumnezeiestile lor mijlociri.
Organul cel cu douasprezece coarde, ceata cea dumnezeiasca a
ucenicilor, a cantat cantarea de mantuire, tulburand cantarile cele viclene.
Cu ploile duhului ati adapat toata lumea, alungand,
preafericitilor, seceta multimii zeilor.
A Nascatoarei:
Mantuieste-ma pe mine, cel care ma smeresc, care am vietuit
cu semetie, tu care ai nascut pe Cel ce a inaltat firea cea smerita,
Preacurata.
Alta Tricantare:
Irmos: Auzit-am Doamne...
Preacinstita ceata a Apostolilor, indeamna-te a ruga pe
Ziditorul tuturor ca sa ne miluiasca pe noi, care te laudam pe tine.
Fiind ca niste lucratori ai lui Hristos, Apostoli, si
lucrand cu dumnezeiescul Cuvant, toata lumea, I-ati adus totdeauna roade.
Vie v-ati facut lui Hristos, Celui cu adevarat iubit; ca ati
izvorat in lume vinul Duhului, Apostoli.
A Treimii:
Stih: Preasfanta Treime, Dumnezeul nostru, slava Tie.
Sfanta Treime asemanatoare, Care esti mai presus stapanitoare,
cea preaputernica, Parinte, Cuvantule si Duhule Sfinte, Dumne-zeule, lumina si
viata, pazeste turma Ta.
A Nascatoarei:
Stih: Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, miluieste-ne pe
noi.
Bucura-te, scaun in chipul focului. Bucura-te, sfesnic
purtator de faclie. Bucura-te, muntele sfintirii, chivotul vietii, cortul
Sfintei Sfintelor.
Alt canon
Irmosul:
Auzit-a proorocul de venirea Ta, Doamne, si s-a temut: ca
aveai sa Te nasti din Fecioara, si oamenilor sa Te arati, si a grait: Auzit-am
auzul Tau si m-am temut; slava puterii Tale, Doamne (de doua ori).
Lucrurile Tale nu le trece cu vederea, zidirea Ta nu o
parasi, Drepte Judecatorule; ca de am si pacatuit eu insumi ca un om, si mai
mult decat tot omul, Iubitorule de oameni, dar ai putere ca un Domn al tuturor
a ierta pacatele.
Se apropie, suflete, sfarsitul, se apropie si nu te
ingrijesti, nu te pregatesti; vremea se scurteaza, scoala-te; aproape langa usi
este Judecatorul: ca un vis, ca o floare trece vremea vietii. Pentru ce in
desert ne tulburam?
Desteapta-te, o, sufletul meu! Ia seama faptelor tale pe
care le-ai facut, si adu-le la vedere; varsa picaturi de lacrimi; spune cu
indrazneala faptele tale si cugetele tale lui Hristos, si te indrepteaza.
N-a fost in viata pacat, nici fapta, nici rautate, pe care
sa nu le fi savarsit eu, Mantuitorule, cu mintea si cu cuvantul, cu vointa si
cu gandul si cu stiinta, si cu fapta pacatuind, ca altul nimeni nici odinioara.
Din aceasta m-am judecat, din aceasta m-am osandit, eu,
ticalosul, adica din cugetul meu, decat care nimic nu este in lume mai
puternic; Judecatorule, Mantuitorul meu si cunoscatorule, cruta-ma,
izbaveste-ma si ma mantuieste pe mine robul Tau.
Scara pe care a vazut-o de demult marele intre patriarhi,
suflete al meu, este aratarea suirii celei de lucrare si a inaltarii gandului;
deci, de voiesti sa vietuiesti cu lucrarea si cu cunostinta si cu inaltarea
gandului, innoieste-te.
Arsita zilei a rabdat patriarhul pentru lipsa si frigul
noptii a suferit, in toate zilele facand castig; pastorind, trudindu-se si
slujind, ca sa-si ia amandoua femeile.
Prin doua femei intelege, fapta si cuno-stinta intru inalta
gandire: prin Lia fapta, ca ceea ce a fost cu multi copii. Iar prin Rahela,
gandirea, ca cea mult-ostenitoare. Ca fara de osteneli nici fapta, nici
gandirea nu se vor savarsi, suflete.
Privegheaza, o, suflete al meu, si te fa deosebit, ca cel
mare intre patriarhi; ca sa dobandesti fapta cu gandirea cea inalta; ca sa te
faci minte vazatoare de Dumnezeu, sa ajungi in norul cel neapus cu gandirea, si
sa te faci negutator de lucruri mari.
Pe cei doisprezece patriarhi nascandu-i cel mare intre
patriarhi, ti-a facut tie tainic, suflete al meu, scara spre suirea cea de
fapta, pe fiii sai, ca pe niste temeiuri si trepte, ca niste suisuri
preaintelepteste asezandu-i.
Lui Esau cel urat asemanandu-te, suflete, ai dat
amagitorului tau intaia nastere, a frumusetii celei dintai; si de la
binecuvan-tarea parinteasca ai cazut, si indoit te-ai amagit, ticalosule, cu
fapta si cu gandirea; pentru aceasta acum pocaieste-te.
Edom s-a chemat Esau, pentru marea inversunare a amestecarii
cu femei. Caci cu neinfranarea pururea aprinzandu-se si cu placerile
intinandu-se, Edom s-a numit, care inseamna: infierbantarea sufletului celui
iubitor de pacate.
De Iov cel de pe gunoi auzind, o, suflete al meu, ca s-a
indreptatit, n-ai ravnit barbati-ei aceluia, n-ai avut taria gandului lui,
intru toate care ai cunoscut, in cele ce ai stiut si in cele ce te-ai ispitit;
ci te-ai aratat nerabdator.
Cel ce era mai inainte pe scaun, acum se vede gol in gunoi,
cu rani; cel cu multi fii si marit, de naprasna fara de fii si de casa lipsit;
ca socotea gunoiul palat si ranile margaritar.
Dupa vrednicia imparateasca fiind imbracat cu diadema si cu
porfira, omul cel cu multa avere, si dreptul cel indestulat de bogatie si de
animale, degrab saracind de avere si de stare si de imparatie s-a lipsit.
De a fost acela drept si fara prihana mai mult decat toti,
si n-a scapat de cursele si viclesugurile inselatorului, dar tu, fiind iubitor
de pacate, ticaloase suflete, ce vei face de se va intampla sa vina asupra ta
ceva din cele negandite?
Trupul mi-am spurcat, duhul mi-am intinat, peste tot m-am
ranit; dar ca un doctor, Hristoase, amandoua prin pocainta mi le tamaduieste.
Spala-le, curateste-le, Mantuitorul meu, arata-le mai curate decat zapada.
Trupul Tau si sangele pentru toti Ti-ai pus, Cuvinte, rastignindu-Te;
trupul, adica ca sa ma innoiesti, iar sangele ca sa ma speli. Duhul ti-ai dat
ca sa ma aduci, Hristoase, Parintelui Tau.
Savarsit-ai mantuirea in mijlocul pamantului, Facatorule, ca
sa ne mantuim; de bunavoie pe cruce ai fost rastignit si Edenul cel ce se
incuiase s-a deschis; cele de sus si cele de jos, faptura si toate neamurile
mantuindu-se, se inchina Tie.
Fie-mi mie scaldatoare sangele cel din coasta Ta, totodata
si bautura si apa iertarii ce a izvorat, ca sa ma curatesc cu amandoua, ungandu-ma
si band, si ca o ungere si bautura, Cuvinte, cuvintele Tale cele de viata.
Gol sunt, spre a intra in camara mirelui, gol sunt si spre a
merge la nunta si la cina; candela mi s-a stins, fiind fara de untdelemn,
camara mi s-a inchis dormind eu. Cina s-a mancat; iar eu fiind legat de maini
si de picioare, am fost lepadat afara.
Biserica a castigat pahar coasta Ta cea purtatoare de viata,
din care a izvorat noua indoit izvorul iertarii si al cunostintei; spre
inchipuirea celei vechi si a celei noi, a amanduror legilor, Mantuitorul
nostru.
Timpul vietii mele este scurt, si plin de dureri si de
viclesug, dar intru pocainta primeste-ma si intru cunostinta ma cheama, ca sa
nu ma fac castig si mancare celui strain; Mantuitorule, Tu Insuti ma miluieste.
Falnic sunt acum si semet, cu inima in desert si in zadar.
Sa nu ma osandesti impreuna cu fariseul; ci mai ales da-mi smerenia vamesului,
Unule Indurate, drepte Judecatorule, si cu acesta impreuna ma numara.
Stiu, Indurate, ca am gresit, de am ocarat vasul trupului
meu; ci intru pocainta ma primeste, si intru cunostinta ma cheama, ca sa nu ma
fac castig, nici mancare celui strain. Ci Tu Insuti, Mantuitorule, ma
miluieste.
Insumi idol m-am facut, vatamandu-mi cu poftele sufletul
meu. Ci intru pocainta ma primeste, si intru cunostinta ma cheama, ca sa nu ma
fac castig, nici mancare celui strain. Ci Tu Insuti, Mantuitorule, ma
miluieste.
N-am auzit glasul Tau, n-am ascultat Scriptura Ta,
Datatorule de lege. Ci intru pocainta ma primeste, si intru cunostinta ma cheama,
ca sa nu ma fac castig, nici mancare celui strain. Ci Tu Insuti, Mantuitorule,
ma miluieste.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Petrecand viata fara de trup, cuvioasa, fiind cu trup, ai
luat mare har de la Dumnezeu cu adevarat, ca sa folosesti celor ce te cinstesc
cu credinta. Pentru aceasta ne rugam tie, izbaveste-ne pe noi cu rugaciunile
tale de toate incercarile.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Intru adanc de necuviinte mari pogoran-du-te, nu te-ai oprit
acolo, ci te-ai suit cu gand mai bun in chip lamurit la virtutea cea
desavarsita prin fapta, minunand, Cuvioasa Maica Marie, firea ingereasca.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Andrei, lauda parintilor, nu uita rugand cu rugaciunile
tale, de fata fiind tu, pe Treimea cea inalt dumnezeiasca, ca sa ne izbavim de
osanda, cei ce te chemam pe tine, dumnezeiescul ocrotitor si podoaba Cretei.
Slava... a Treimii:
Nedespartita in fiinta, neamestecata in Fete, Dumnezeu Te
cunosc pe Tine Dumnezeire, una in Treime, ca pe Ceea ce esti intocmai cu
imparatia si intocmai cu tronul; si strig Tie cantarea cea mare, ce se canta
intreit intru cele de sus.
Si acum... a Nascatoarei:
Si ai nascut si esti fecioara, si ai ramas intru amandoua cu
firea, Fecioara. Cel ce S-a nascut innoieste legile firii, si pantecele a
nascut nesimtind dureri. Unde Dumnezeu voieste, se biruieste randuiala firii;
ca face cate voieste.
Si iarasi se canta irmosul: Auzit-a proorocul de venirea
Ta...
Canonul cel Mare Cantarea a 5-a
Irmosul:
Dis-de-dimineata, Iubitorule de oameni, ma rog lumineaza-ma
si ma indrepteaza la poruncile Tale, si ma invata, Mantuitorule, sa fac voia Ta
(de doua ori).
In noapte viata mea mi-am petrecut pururea; ca intuneric s-a
facut mie si negura adanca noaptea pacatului; ci ca pe un fiu al zilei arata-ma
pe mine, Mantuitorule.
Lui Ruben asemanandu-ma eu, ticalosul, facut-am sfat
necuvios si calcator de lege asupra lui Dumnezeu celui inalt, intinandu-mi
patul meu, precum acela pe al tatalui sau.
Marturisescu-ma Tie Hristoase Imparate; pacatuit-am,
pacatuit-am ca mai inainte fratii lui Iosif, vanzand rodul curatiei si al
intelepciunii.
De cei de un sange a fost dat, a fost van-dut in robie
dulcele suflet, cel drept, spre inchipuire a Domnului; iar tu, suflete, cu
totul te-ai vandut rautatilor tale.
Lui Iosif cel drept si mintii lui celei curate, urmeaza,
ticalosule si neiscusitule suflete, si nu te desfrana cu pornirile cele
nebunesti, facand faradelege pururea.
De s-a si salasluit in groapa oarecand Iosif, Stapane
Doamne, dar spre inchipuirea ingroparii si a scuiparii Tale a fost aceasta; iar
eu ce-Ti voi aduce Tie intru acest chip vreodata?
Auzit-ai de cosul lui Moise, suflete, cel purtat de apele si
de valurile raului, ca a fost pazit de demult ca intr-o camara, scapand de
fapta cea amara a voii lui Faraon.
De ai auzit, ticalosule suflete, de moasele ce ucideau
oarecand partea barbateasca, cea nevarstnica, suge acum intelepciunea ca marele
Moise.
Nu ti-ai omorat mintea lovind-o, precum marele Moise pe
egipteanul, ticalosule suflete; si cum te vei salaslui, spune-mi, in
pustietatea patimilor prin pocainta?
In pustietati a locuit marele Moise. Vino dar, suf1ete, de
urmeaza vietii lui, ca sa te invrednicesti a vedea si aratarea lui Dumnezeu cea
din rug.
Toiagul lui Moise te inchipuieste, suflete, care a lovit
marea si a inchegat adancul, cu insemnarea dumnezeiestii Cruci; prin care vei
putea si tu sa savarsesti lucruri mari.
Aaron a adus lui Dumnezeu foc fara prihana, fara viclesug;
iar Ofni si Fineas, ca si tine, suflete, au adus lui Dumnezeu viata straina si
intinata.
Greu la minte m-am facut, Stapane, ca si Faraon cel cumplit;
Ianis si Iamvri la suflet si la trup, cufundat cu gandul! Ci ajuta-mi mie,
Mantuitorule.
Cu lut mi-am amestecat gandul, eu ticalosul. Spala-ma,
Stapane, in baia lacrimilor mele, ma rog Tie, alba ca zapada facand haina
trupului meu.
De voi cerceta faptele mele, Mantuitorule, ma vad pe mine
insumi intrecand pe tot omul cu pacatele; ca intru cunostinta gandind am
gresit, iar nu intru necunostinta.
Cruta, cruta, Doamne, zidirea Ta. Pacatuit-am, iarta-ma, Cel
ce esti insuti din fire curat, caci afara de Tine nimeni altul nu este fara
pata.
Pentru mine ai luat chipul meu, Dumnezeu fiind; aratat-ai
minuni vindecand pe cei leprosi si intarind pe cei slabanogi; ai oprit curgerea
de sange, Mantuitorule, celei ce s-a atins de poalele Tale.
Celei ce avea curgere de sange urmeaza, ticalosule suflete,
nazuieste, tine-te de poalele lui Hristos, ca sa te izbavesti de batai si sa
auzi de la Dansul: credinta ta te-a mantuit!
Celei garbovite urmeaza, o suflete! Apropie-te, cazi la
picioarele lui Iisus, ca sa te indreptezi, sa umbli drept in caile Domnului.
Desi esti fantana adanca, Stapane, izvoraste-mi ape din
preacuratele Tale vine. Ca band, ca si Samarineanca, sa nu mai insetez. Ca
izvoare de viata izvorasti.
Siloam sa-mi fie mie lacrimile mele, Stapane Doamne, ca
sa-mi spal si eu luminile sufletului si sa Te vad cu gandul pe Tine, Lumina cea
mai inainte de veci.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Cu neasemanata dragoste, preafericita, dorind sa te inchini
lemnului Crucii, te-ai invrednicit de dorire; invredniceste-ma dar si pe mine,
sa dobandesc slava cea de sus.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Repejunea Iordanului trecand-o, ai aflat odihna, fugind de
placerea trupeasca cea cu durere; din care si pe noi, cuvioasa, scoate-ne cu
rugaciunile tale.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Ca pe un pastor preaales, intelepte Andrei, pe tine cel
preacinstit, cu dragoste multa si cu frica te rog, ca sa dobandesc mantuire si
viata vesnica, prin rugaciunile tale.
Slava... a Treimii:
Pe Tine, Treime, Te cantam, pe unul Dumnezeu; Sfant, Sfant,
Sfant esti, Parinte si Fiule si Duhule, Fiinta singura prin Sine, Unime careia
pururea ne inchinam.
Si acum... a Nascatoarei:
Din tine S-a imbracat intru a mea framantatura Dumnezeu, Cel
ce a zidit veacurile, Maica Fecioara, ceea ce esti nestricata si nu stii de
barbat, si a unit Lui firea omeneasca.
Si iarasi irmosul: Dis-de-dimineata...
Canonul cel Mare. Cantarea a 6-a
Irmosul:
Strigat-am cu toata inima mea catre induratul Dumnezeu si
m-a auzit din iadul cel mai de jos; si a scos din stricaciune viata mea (de
doua ori).
Lacrimi din ochii mei, Mantuitorule, si suspinuri din adanc
curat aduc Tie, strigand inima mea: Dumnezeule, pacatuit-am Tie,
milostiveste-Te spre mine.
Instrainatu-te-ai, suflete, de Domnul tau, ca Datan si ca
Aviron; dar din toata inima striga: Iarta-ma! Ca sa nu te impresoare pe tine
prapastia pamantului.
Ca o junice salbaticita, asemanatu-te-ai, suflete, lui
Efrem; ca o caprioara, pazeste-ti viata de curse, inaltandu-ti mintea cu aripi,
cu fapta si cu gandirea.
Mana lui Moise ne va face sa credem, suflete, cum ca
Dumnezeu poate sa albeasca si sa curete viata cea leproasa; nu te deznadajdui
dar, macar ca esti lepros.
Valurile pacatelor mele, Mantuitorule, ca in Marea Rosie
intorcandu-se, m-au acoperit degrab, ca oarecand pe egipteni si pe conducatorii
lor.
Voie sloboda fara recunostinta ai avut, suflete, ca si
Israel mai inainte; ca mai mult decat dumnezeiasca mana, ai ales neintelepteste
lacomia patimilor cea iubitoare de placeri.
Carnurile cele de porc si caldarile si bucatele cele
egiptenesti, mai vartos decat cele ceresti ai voit, suflete al meu; ca si de
demult nemultumitorul popor in pustie.
Fantanile hananeiestilor ganduri mai mult le-ai cinstit,
suflete, decat vana pietrei, din care izvorul intelepciunii varsa izvorul
teologiei.
Cand a lovit Moise, sluga Ta, piatra cu toiagul, cu
inchipuire mai inainte a insemnat coasta Ta cea de viata facatoare; din care
toti bautura de viata scoatem, Mantuitorule.
Cerceteaza, suflete, si iscodeste ca Isus, fiul lui Navi, ce
fel este pamantul fagaduintei si locuieste in el cu buna legiuire.
Ridica-te si impotriveste-te patimilor trupesti, ca Isus
asupra lui Amalec; biruind pururea gandurile cele inselatoare, ca si pe
gavaoniteni.
Treci peste firea cea curgatoare a vremii, ca mai inainte
chivotul, si te fa mostenitor pamantului aceluia al fagaduintei, suflete,
Dumnezeu porunceste.
Precum ai scapat pe Petru, cel ce a strigat: scapa-ma, asa
apucand inainte, Mantuitorule, scapa-ma si pe mine de fiara, intinzandu-Ti mana
Ta, si ma scoate din adancul pacatului.
Pe Tine Te stiu liman linistit, Stapane, Stapane Hristoase!
Ci apucand inainte, izbaveste-ma din adancurile pacatului cele neumblate, si
din deznadajduire.
Eu sunt, Mantuitorule, drahma cea imparateasca, pe care ai
pierdut-o de demult; dar aprinzand faclie pe Mergatorul inaintea Ta, Cuvinte,
cauta si afla chipul Tau.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.I
Ca sa stingi vapaia patimilor, ai izvorat pururea paraie de
lacrimi, Marie, arzandu-ti sufletul. Al caror har da-mi-l si mie, robului tau.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Nepatimire cereasca ai dobandit, prin vietuirea cea
preainalta de pe pamant maica; pentru aceasta roaga-te, sa mantuiasca din
patimi, cu rugaciunile tale, pe cei ce te lauda pe tine.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Cunoscandu-te pastor si arhiereu al Cretei, si rugator
pentru lume pe tine, Andrei, alerg si strig tie: Scoate-ma, parinte, din
adancul pacatului.
Slava... a Treimii:
Treime sunt neamestecata, nedespartita; despartita dupa
Fete, si Unime sunt din Fire unita: Tatal si Fiul si dumnezeiescul Duh.
Si acum... a Nascatoarei:
Pantecele tau ne-a nascut noua pe Dumnezeu, cu chipul ca si
noi; deci ca pe un ziditor al tuturor, roaga-L, Nascatoare de Dumnezeu, ca prin
rugaciunile tale sa ne indreptatim.
Si iarasi irmosul: Strigat-am cu toata inima mea...
Condac - glasul al 6-lea
Suflete al meu, suflete al meu, scoala! Pentru ce dormi?
Sfarsitul se apropie si vei sa te tulburi. Desteapta-te dar, ca sa se
milostiveasca spre tine Hristos Dumnezeu, Cel ce este pretutindeni, si toate le
plineste.
Icos
Camara cea de vindecare a lui Hristos vazand-o deschisa,
privind si sanatatea care izvoraste din aceasta lui Adam, a patimit si s-a
ranit diavolul, si ca in primejdie s-a tanguit si a strigat catre prietenii
sai: Ce voi face Fiului Mariei? ma ucide Vitleemiteanul, Cel ce este pretutindeni
si pe toate le plineste.
Sinaxar
In joia din saptamana a V-a a Postului Mare
Sinaxarul din Minei, apoi acesta.
In aceeasi zi, in Joia din saptamana a cincea a Postului
Mare, dupa o veche predanie, cantam slujba marelui canon de umilinta.
Acest canon, cel mai mare intr-adevar dintre toate
canoanele, l-a compus si l-a scris foarte frumos si cu mult mestesug cel intre
sfinti parintele nostru Andrei, arhiepiscopul Cretei, numit si
Ierusalimiteanul.
Acesta era de loc din Damasc. La varsta de patrusprezece
ani, dupa ce a fost dat la scoala si a invatat toate stiintele care-i dadeau o
educatie desavarsita, s-a dus la Ierusalim si a imbratisat viata monahala.
Traind cu cuviosie si bine placut lui Dumnezeu, intr-o viata
linistita si netulburata, a lasat Bisericii lui Dumnezeu si alte scrieri
folositoare vietii, cantari si canoane, dar a fost mai cu deosebire iscusit in
cuvantari de lauda in cinstea sfintilor, a Maicii Domnului si a Domnului nostru
Iisus Hristos.
Impreuna cu alte multe canoane, a alcatuit si acest Mare
Canon plin de foarte mare umilinta. Culegand si strangand la un loc toata
istoria Vechiului si Noului Testament, a alcatuit cantarea aceasta de la Adam
pana la inaltarea lui Hristos si predica Apostolilor. Prin canonul acesta
indeamna tot sufletul sa ravneasca si sa urmeze, dupa putere, toate faptele
bune ale istoriei Vechiului si Noului Testament, sa fuga de toate faptele rele
si sa alerge totdeauna la Dumnezeu, prin pocainta, prin lacrimi si marturisire
si prin alte fapte bine placute lui Dumnezeu.
Atat este de curgator si de armonios acest Mare Canon, incat
poate sa moaie si cea mai invartosata inima si sa o destepte spre savarsirea
binelui, chiar numai daca-l canta cineva cu inima zdrobita si cu potrivita
luare-aminte.
Andrei Criteanul a alcatuit acest canon pe timpul cand si
marele Sofronie, patriarhul Ierusalimului, a scris viata Mariei Egipteanca. In
adevar, si aceasta viata ne pune inainte o mare pilda de umilinta si da multa
gandire celor ce gresesc si pacatuiesc, numai daca ar voi sa se departeze de
rele.
Si s-a randuit sa se cante si sa se citeasca Marele Canon si
viata Cuvioasei Maria Egipteanca in ziua aceasta pentru urmatoarea pricina:
Pentru ca Sfantul Post de patruzeci de zile se apropie de sfarsit si pentru ca
nu cumva oamenii, lenevindu-se, sa se ingrijeasca mai putin de nevointele cele
duhovnicesti si sa se deprteze cu totul de a trai in cumpatare, marele Andrei,
ca un adevarat invatator, prin cantarile Marelui Canon, in care istoriseste
virtutile marilor barbati, precum si intoarcerea la credinta a celor rai,
pregateste pe cei care se nevoiesc cu postul sa se poarte cu mai mult curaj si
sa se indrepte cu barbatie spre nevointele postului ce-l mai au in fata. Iar
Sfantul Sofronie, prin minunata povestire despre viata Mariei Egipteanca,
indupleca pe oameni sa ajunga din nou cumpatati, ii ridica spre Dumnezeu, ii
sfatuieste sa nu mai cada si sa nu se deznadajduiasca, chiar daca au cazut
inainte in unele pacate. Si intr-adevar, povestirea vietii Mariei Egipteanca
infatiseaza cat este de mare iubirea de oameni si dragostea lui Dumnezeu fata
de cei ce doresc sa se intoarcam de la pacatele lor cele de mai inainte.
Canonul lui Andrei Criteanul se numeste Canonul cel Mare
poate si din pricina ideilor si gandurilor inalte ce le cuprinde, caci
intr-adevar alcatuitorul lui este iscusit si l-a compus intr-un chip nespus de
frumos, dar si pentru ca acest canon, spre deosebire de celelalte, care au cate
treizeci de tropare si chiar mai putine, are doua sute cincizeci de tropare si
fiecare din tropare pricinuieste nespusa placere. Prin urmare cu foarte buna
socoteala si potrivit a fost asezat in marele post de patruzeci de zile acest
Mare Canon, care are multa umilinta.
Parintele nostru Andrei a fost cel dintai care a adus la
Constantinopol acest prea frumos si mare canon, odata cu Viata Cuvioasei Maria,
cand a fost trimis de Teodor, patriarhul Ierusalimului, sa fie de ajutor la al
saselea sobor ecumenic. Cu acest prilej a luptat in chipul cel mai stralucit
impotriva monotelitilor si, cu toate ca era simplu monah, a fost randuit in
clerul Bisericii din Contstantinopol. Apoi a fost facut diacon si a fost
insarcinat cu purtarea de grija a orfanilor. Dupa putina vreme a ajuns
arhiepiscopul Cretei. Mai pe urma, ajungand aproape de locul numit Ieriso din
Mitilina, a calatorit spre Domnul, tocmindu-si bine scaunul sau.
Pentru rugaciunile Sfantului Andrei, Dumnezeule,
miluieste-ne si ne mantuieste! Amin.
Dupa aceasta se canta Fericirile - cu inchinaciuni - glasul
al 6-lea.
Intru imparatia Ta, cand vei veni, pomeneste-ne pe noi,
Doamne.
Pe talharul l-ai facut, Hristoase, locuitor raiului; pe cel
ce a strigat pe Cruce catre Tine: pomeneste-ma! Invredniceste-ma si pe mine,
nevrednicul, de pocainta acestuia.
Stih: Fericiti cei saraci cu duhul, ca a acelora este
imparatia cerurilor.
Auzit-ai, suflete al meu, de Manoe, ca a ajuns la aratare
dumnezeiasca, si a luat atuncea rodul fagaduintei din cea stearpa; sa urmam
dreptei credinte a acestuia.
Stih: Fericiti cei ce plang, ca aceia se vor mangaia.
Ravnind lenevirii lui Samson, suflete, ti-ai tuns taria
lucrurilor tale, dandu-ti celor de alt neam viata intreaga si fericita, pentru
iubirea placerii.
Stih: Fericiti cei blanzi, ca aceia vor mosteni pamantul.
Cel ce a biruit mai inainte cu falca magarului pe cei de alt
neam, acum se afla pradat de desfrau; ci fugi, suflete al meu, de asemanare, de
fapta si de slabirea lui.
Stih: Fericiti cei ce flamanzesc si inseteaza de dreptate,
ca aceia se vor satura.
Barac si Ieftae, capetenii de oaste, s-au ales judecatorii
lui Israel, cu care impreuna si Debora cea cu minte barbateasca. Deci
imbarbatandu- te, suflete, cu vitejiile acelora, intareste-te.
Stih: Fericiti cei milostivi, ca aceia se vor milui.
Pe Iaila cea viteaza ai cunoscut-o, suflete al meu, care a
tras in teapa pe Sisera mai inainte, si a facut mantuire; auzi stalpul, prin
care tie Crucea se insemneaza.
Stih: Fericiti cei curati cu inima, ca aceia vor vedea pe
Dumnezeu.
Jertfeste, suflete, jertfa de lauda, adu fapta buna ca pe o
fiica mai curata decat a lui Ieftae; si junghie ca pe o jertfa, Domnului tau
patimile cele trupesti.
Stih: Fericiti facatorii de pace, ca aceia fiii lui Dumnezeu
se vor chema.
Intelege, suflete al meu, ce este lana lui Ghedeon; primeste
roua din cer si te pleaca, precum cainele, de bea apa care curge din lege prin
stoarcerea Scripturii.
Stih: Fericiti cei prigoniti pentru dreptate, ca a acelora
este imparatia cerurilor.
Osanda lui Eli preotul ai luat-o, suflete al meu, pentru
lipsa mintii, suferind a lucra intru tine patimile, ca si acela pe feciorii cei
fara de lege.
Stih: Fericiti veti fi cand va vor ocari pe voi si va vor
prigoni si vor zice tot cuvantul rau impotriva voastra, mintind pentru Mine.
Intre Judecatori, levitul cu socoteala si-a impartit femeia
la cele douasprezece neamuri, suflete al meu, ca sa vadeasca intinaciunea cea
fara de lege a neamului lui Veniamin.
Stih: Bucurati-va si va veseliti, ca plata voastra multa
este in ceruri.
Iubitoarea de intelepciune Ana, rugandu-se, numai buzele
si-a miscat spre lauda, iar glasul ei nu se auzea; si de aceea, desi era
stearpa, a nascut fiu vrednic de rugaciunea ei.
Stih: Pomeneste-ne pe noi, Doamne, cand vei veni intru
imparatia Ta.
Innumaratu-s-a intre judecatori feciorul Anei, marele
Samuel, pe care Armatem l-a crescut in casa Domnului. Aceluia ravneste, suflete
al meu, si judeca lucrurile tale mai inainte decat pe ale altora.
Stih: Pomeneste-ne pe noi, Stapane, cand vei veni intru
imparatia Ta.
Ales fiind David rege, ca un rege s-a uns din corn cu
dumnezeiescul mir. Deci si tu, suflete al meu, de poftesti imparatia cea de
sus, in loc de mir, unge-te cu lacrimi.
Stih: Pomeneste-ne pe noi, Sfinte, cand vei veni intru
imparatia Ta.
Miluieste zidirea Ta, Milostive; milosti-veste-Te spre
faptura mainilor Tale, si iarta tuturor pacatosilor si mie, celui ce am calcat
poruncile Tale mai mult decat toti.
Slava... a Treimii:
Si nasterii celei fara de inceput, si purcederii ma inchin:
Tatalui, Cel ce a nascut, slavesc pe Fiul cel nascut, laud pe Duhul Sfant, Cel
ce straluceste impreuna cu Tatal si cu Fiul.
Si acum... a Nascatoarei:
Nasterii tale celei mai presus de fire ne inchinam,
nedespartind slava cea dupa fire a pruncului tau, Nascatoare de Dumnezeu; ca
Cel ce este unul dupa fata, se marturiseste indoit dupa fire.
Canonul cel Mare. Cantarea a 7-a
Irmosul:
Pacatuit-am, faradelege si nedreptate savarsit-am inaintea
Ta; nici am pazit, nici am facut precum ne-ai poruncit noua; dar nu ne parasi
pe noi pana in sfarsit, Dumnezeul parintilor (de doua ori).
Pacatuit-am, gresit-am si am calcat porunca Ta; ca intru
pacate am fost zamislit, si am adaugat ranilor mele rana. Ci Tu ma miluieste,
ca un indurat, Dumnezeul parintilor.
Cele ascunse ale inimii mele, le-am marturisit Tie,
Judecatorul meu. Vezi smerenia mea, vezi si necazul meu, si ia aminte acum la
judecata mea; si Tu ma miluieste, ca un indurat, Dumnezeul parintilor.
Saul oarecand, daca a pierdut asinele tatalui sau, suflete,
degrab a aflat in schimb imparatia; dar pazeste-te sa nu gresesti, alegand mai
degraba poftele tale cele dobitocesti, decat imparatia lui Hristos.
David, dumnezeiescul parinte, de a si gresit oarecand
indoit, suflete al meu, cu sageata desfraului sagetandu-se, si cu sulita robindu-se
pentru pedeapsa uciderii; dar tu cu mai grele lucruri bolesti, din pornirile
cele de voia ta.
Impreunat-a David oarecand nelegiuirea cu nelegiuire, ca a
amestecat desfraul cu uciderea; dar indata indoita pocainta a aratat. Iar tu,
suflete, mai viclene lucruri ai facut, necaindu-te catre Dumnezeu.
David oarecand a insemnat cantarea, scriind-o ca intr-o
icoana, prin care-si mustra fapta ce a lucrat, strigand: Miluieste-ma! Ca Tie
unuia am gresit, Dumnezeului tuturor; Insuti ma curateste.
Purtat fiind chivotul in car, cand s-au intors junicile,
numai cat s-a atins Zan acela de el, a fost certat de mania lui Dumnezeu. Deci
de indrazneala aceluia fugind, suflete, cinsteste bine cele dumnezeiesti.
Auzit-ai de Abesalom cum s-a sculat impotriva firii.
Cunoscut-ai faptele lui cele intinate, cu care a batjocorit patul lui David,
tatalui sau; dar si tu ai urmat pornirilor lui celor de patimi si iubitoare de
placeri.
Supus-ai trupului tau vrednicia ta cea nerobita, si ca alt
Ahitofel afland pe vrajmasul, suflete, te-ai plecat dupa sfaturile lui; dar
le-a risipit pe acestea Insusi Hristos, ca tu sa te mantuiesti cu adevarat.
Solomon cel minunat, cel plin de harul intelepciunii, acesta
facand viclesug inaintea lui Dumnezeu oarecand, s-a departat de la El; caruia
si tu ti-ai asemanat blestemata ta viata, suflete.
De placerile patimilor sale fiind silit, s-a intinat, vai
mie! Iubitorul intelepciunii, iubitor de femei desfranate facandu-se si
instrainat de la Dumnezeu; caruia tu, o suflete, ai urmat cu gandul, prin
dezmierdari rusinoase.
Lui Roboam, celui ce n-a ascultat sfatul tatalui sau, ai
ravnit, suflete, impreuna si lui Ieroboam, slugii celei prea rele, care s-a
viclenit oarecand; dar fugi de asemanarea lor, si striga lui Dumnezeu:
Pacatuit-am, miluieste-ma!.
Necuratirilor lui Ahav ai ravnit, sufletul meu! Vai mie!
Te-ai facut locas intinaciunilor trupesti si vas urat al patimilor. Dar din
adancul tau suspina si spune lui Dumnezeu pacatele tale.
A ars oarecand Ilie pe cei de doua ori cate cincizeci, cand
a junghiat si pe proorocii cei de rusine ai Izabelei, spre mustrarea lui Ahav.
Dar fugi, suflete, de asemanarea acestor doi si te intareste.
Incuiatu-s-a tie cerul, suflete, si foamete de la Dumnezeu
te-a cuprins de vreme ce nu te-ai plecat cuvintelor lui Ilie Tezviteanul, ca si
Ahav oarecand. Ci Sareptencei asemanan-du-te, hraneste sufletul proorocului.
Pacatele lui Manase ti-ai ingramadit cu vointa, suflete,
punand ca niste lucruri de scirba patimile si inmultind cele dezgustatoare; dar
pocaintei lui ravnind cu caldura, castiga-ti umilinta.
Cad inaintea Ta si aduc Tie, ca niste lacrimi, cuvintele
mele: Pacatuit-am, cum a gresit pacatoasa, si am facut faradelege ca nimeni
altul pe pamant. Dar fie-Ti mila, Stapane, de faptura Ta si iarasi ma cheama.
Folosit-am rau chipul Tau, si am stricat porunca Ta; toata
frumusetea mi s-a intunecat, si cu patimile mi s-a stins faclia, Mantuitorule.
Dar milostivindu-Te, da-mi bucurie, precum canta David.
Intoarce-te, caieste-te, descopera cele ascunse; graieste
lui Dumnezeu Cel ce stie toate. Tu singur stii, Mantuitorule, cele ascunse ale
mele; ci Insuti Tu ma miluieste, precum canta David, dupa mare mila Ta.
Stinsu-s-au zilele mele, ca visul celui ce se desteapta.
Pentru aceasta ca Iezechia lacrimez pe patul meu, ca sa mi se adauge ani de
viata. Dar care Isaia va sa stea pentru tine, suflete? Fara numai Dumnezeul
tuturor.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Strigand catre Preacurata Maica lui Dumnezeu mai inainte, ai
gonit turbarea poftelor celor cu sila suparatoare, si ai rusinat pe vrajmasul
cel ce te-a facut sa cazi in cursa. Ci da-mi acum ajutor in necazuri si mie,
robului tau.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Pe Hristos pe Care L-ai iubit, de Care ai dorit, pe urma
Caruia ai mers, Acesta a aflat pocainta si ti-a daruit-o, ca singur Dumnezeu
milostiv; pe Care roaga-L neincetat, sa ne izbaveasca pe noi de patimi si de
primejdii.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Pe piatra credintei intareste-ma, cu rugaciunile tale,
parinte, ingradindu-ma cu frica cea dumnezeiasca, si ma rog daruieste-mi mie
acum pocainta, Andreie; si ma izbaveste de cursa vrajmasilor care ma cauta pe
mine.
Slava... a Treimii:
Treime neamestecata, nedespartita, de o fiinta si fire una;
lumini si lumina, si trei sfinte, si Unul sfant, este laudata Treimea,
Dumnezeu. Lauda si preaslaveste, suflete, viata si vieti, pe Dumnezeul tuturor.
Si acum... a Nascatoarei:
Laudamu-te, bine te cuvantam, inchinamu-ne tie, Nascatoare
de Dumnezeu, ca ai nascut pe Unul din Treimea cea nedespartita, pe Unul Fiu si
Dumnezeu; si tu insati ne-ai deschis noua celor de pe pamant cele ceresti.
Si iarasi irmosul: Gresit-am, faradelege am facut...
Tricantarea (fara metanii)
Canonul cel Mare. Cantarea a 8-a - glasul 8
Irmosul:
Pe Imparatul slavei, Cel fara inceput, de Care se
infricoseaza puterile ceresti, si se cutremura cetele ingerilor, preoti
laudati-L, popoare preainaltati-L intru toti vecii .
Ca niste carbuni ai focului celui fara materie, ardeti
patimile mele cele impadurite, aprinzand intru mine acum dorul dragostei celei
dumnezeiesti, Apostolilor.
Sa cinstim trambitele cele cu glasuri bune ale Cuvantului,
prin care au cazut zidurile cele neintarite ale vrajmasului, si s-au intarit
zidurile cunostintei de Dumnezeu.
Sfaramati chipurile patimilor sufletului meu, cei ce ati
sfaramat capistile si idolii vrajmasului, Apostoli ai Domnului, cei ce sunteti
biserici sfintite.
A Nascatoarei:
Incaput-ai pe Cel neincaput din fire; purtat-ai pe Cel ce
poarta toate; alaptat-ai, curata, pe Cel ce hraneste faptura, pe Hristos
datatorul de viata.
Alta Tricantare
Irmos - acelasi:
Cu mestesugirea cea inalta a Duhului, ati zidit toata
Biserica, Apostoli ai lui Hristos; in aceasta binecuvantati pe Hristos in veci.
Trambitand cu trambita dogmelor, au surpat Apostolii toata
inselaciunea idoleasca, preainaltand pe Hristos intru toti vecii.
Apostoli ce sunteti buna adunare, pazitori ai lumii,
cetateni ceresti, izbaviti-ne din primejdii pe noi, care va laudam pururea.
A Treimii:
Dumnezeiasca stapanie cea intreit insorita si prealuminata,
fire de o slava si de un tron, Parinte atoatefacatorule, Fiule si Duhule cel
dumnezeiesc, pe Tine Te laud in veci.
A Nascatoarei:
Ca pe un tron cinstit si preainaltat sa laudam neincetat,
popoare, pe Maica lui Dumnezeu, pe ceea ce singura este dupa nastere maica si
fecioara.
Alta Tricantare
Irmosul:
Pe Cel pe Care-L slavesc ostile ceresti si de El se
cutremura heruvimii si serafimii, toata suflarea si zidirea, laudati- L,
binecuvantati-L si-L preainaltati intru toti vecii (de doua ori).
Miluieste-ma pe mine cel ce am pacatuit, Mantuitorule,
ridica-mi mintea mea spre intoarcere. Primeste-ma pe mine cel ce ma pocaiesc;
miluieste-ma pe mine cel ce strig: Gresit-am Tie, mantuieste-ma; nelegiuit-am,
miluieste-ma.
Ilie cel ce a fost purtat in car, suindu-se in carul
virtutilor, s-a inaltat ca spre ceruri oarecand, mai presus de cele pamantesti;
deci la suirea acestuia cugeta, suflete al meu.
Curgerea Iordanului oarecand a stat de o parte si de alta,
prin lovirea cu cojocul lui Ilie de catre Elisei; iar tu, o suflete al meu,
acestui dar nu te-ai invrednicit, din pricina neinfranarii.
Elisei luand oarecand cojocul lui Ilie, a luat de la Domnul
har indoit; iar tu, o, suflete al meu, de acest har nu te-ai impartasit, pentru
neinfranare.
Somaniteanca oarecand a primit pe cel drept cu gand bun; iar
tu, o, suflete, n-ai adus in casa ta nici strain, nici calator. Pentru aceasta
tu vei fi lepadat afara din camara, tanguindu-te.
Mintii celei intinate a lui Ghiezi pururea te-ai asemanat,
ticalosule suflete; a carui iubire de argint leapad-o macar la batranete. Fugi
de focul gheenei, departandu-te de rautatile tale.
Tu, suflete, lui Ozia ravnind, lepra lui intru tine indoit
ai luat-o; ca cele necuvioase cugeti, si cele fara de lege faci; lasa cele ce
ai si alearga la pocainta.
De niniviteni ai auzit, suflete, ca s-au pocait catre
Dumnezeu cu sac si cu cenusa; acestora n-ai urmat, ci te-ai aratat mai rau
decat toti cei ce au gresit mai inainte de lege si dupa lege.
De Ieremia cel din groapa cu noroi ai auzit, suflete, care a
plans cu tanguire cetatea Sionului si lacrimi a varsat. Urmeaza vietii lui
celei plangatoare si te vei mantui.
Iona a fugit in Tars, cunoscand dinainte intoarcerea
ninivitenilor; a cunoscut ca un prooroc milostivirea lui Dumnezeu; pentru ca se
ferea sa nu minta proorocia lui.
De Daniel ai auzit, o, suflete, cum a astupat gurile
fiarelor in groapa; ai inteles cum tinerii cei ce au fost cu Azaria au stins
prin credinta vapaia cuptorului cea arzatoare.
Pe toti cei din Legea Veche, i-am adus tie, suflete, spre
pilda; urmeaza faptelor iubite de Dumnezeu ale dreptilor si fugi de pacatele
celor vicleni.
Drepte Judecatorule, Mantuitorule, miluieste-ma si ma
izbaveste de foc si de groaza ce am a petrece la judecata, dupa dreptate;
iarta-ma mai inainte de sfarsit, prin fapte bune si prin pocainta.
Ca talharul strig Tie: pomeneste-ma; ca Petru plang cu amar;
iarta-ma, Mantuitorule! strig ca vamesul, lacrimez ca pacatoasa. Primeste-mi
tanguirea ca oarecand pe a cananeencii.
Tamaduieste putrejunea smeritului meu suflet, Mantuitorule,
Unule, Tamaduitorule. Pune-mi doctorie vindecatoare si untdelemn si vin,
lucrurile cele de pocainta, si umilinta cu lacrimi.
Cananeencii si eu urmand, strig: Miluieste-ma, Fiul lui
David! Ma ating de poala, ca ceea ce-i curgea sange; plang ca Marta si ca Maria
pentru Lazar.
Alabastru cu lacrimi turnand pe capul Tau, Mantuitorule, ca
niste mir, strig ca pacatoasa care cerea mila; rugaciune aduc si cer sa iau
iertare.
De n-a si pacatuit nimeni ca mine, totusi primeste-ma,
Milostive Mantuitorule, si pe mine, care cu frica ma pocaiesc si cu dragoste
strig: pacatuit-am Tie Unuia, nelegiuit-am, miluieste-ma.
Milostiveste-Te, Mantuitorule, spre zidirea Ta, si ma cauta
ca un pastor pe mine, oaia cea pierduta, si ratacit fiind, rapeste-ma de la
lup, si ma fa oaie in pasunea oilor Tale.
Cand vei sedea Judecator ca un milostiv, si vei arata slava
Ta cea infricosatoare, Hristoase, o! ce frica va fi atuncea. Cuptorul arzand si
toti temandu-se de infricosatoarea judecata a Ta.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Maica Luminii celei neapuse, pe tine luminandu-te, te-a
dezlegat de intunericul pacatelor; de unde primind tu harul Duhului, lumineaza,
Marie, pe cei ce te lauda cu credinta.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Minune noua cu adevarat vazand in tine, maica, dumnezeiescul
Zosima s-a spaimantat; ca inger in trup vedea si cu totul de minune s-a umplut,
laudand pe Hristos in veci.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Ca cel ce ai indrazneala catre Domnul, Andrei cinstite,
lauda Cretei, pe tine te rog: Roaga-te, ca sa aflu acum dezlegare de legatura
faradelegii prin rugaciunile tale, ca cel ce esti invatator al pocaintei si
marirea cuviosilor.
A Treimii:
Binecuvantam pe Tatal si pe Fiul si pe Sfantul Duh,
Dumnezeu.
Parinte, Cel ce esti fara inceput, Fiule, Cel impreuna fara
de inceput, Mangaietorule cel bun, Duhule cel drept, Nascatorule al lui
Dumnezeu-Cuvantul, Cuvinte al Tatalui celui fara inceput, Duhule cel viu si
facator, Treime in Unime, miluieste-ma.
Si acum... a Nascatoarei:
Ca din porfira s-a tesut trupul lui Emmanuel inlauntru in
pantecele tau, Preacurata, ceea ce esti porfira intelegatoare; pentru aceasta,
Nascatoare de Dumnezeu, cu adevarat pe tine te cinstim.
Sa laudam, bine sa cuvantam si sa ne inchinam Domnului,
cantandu-I si preainaltandu-L pe Dansul intru toti vecii.
Si iarasi irmosul: Pe Cel pe Care-L slavesc...
Tricantarea
Canonul cel Mare. Cantarea a 9-a - glasul 8
Irmosul:
Cu adevarat, Nascatoare de Dumnezeu te marturisim pe tine,
Fecioara curata, cei mantuiti prin tine, cu cetele cele fara de trupuri
marindu-te pe tine.
Apostoli, cei ce v-ati aratat izvoare de ape mantuitoare,
racoriti sufletul meu cel topit de setea pacatului.
Pe mine cel ce inot in noianul pierzarii si sunt cufundat,
mantuieste-ma, Doamne, cu dreapta Ta, ca si pe Petru.
Ca cei ce sunteti sarea invataturi lor celor dulci, uscati
putrejunea gandului meu, si alungati intunericul necunostintei.
A Nascatoarei:
Ca una ce ai nascut bucuria, da-mi plangere prin care sa pot
afla mangaiere, dumnezeiasca stapana, in ziua ce va sa fie.
Alta Tricantare:
Pe tine, ceea ce esti mijlocitoare intre cer si intre
pamant, toate neamurile te fericim; ca trupeste a locuit in tine plinirea
Dumnezeirii, Fecioara .
Cu cantari te slavim pe tine, adunare laudata a Apostolilor,
ca v-ati aratat lumii luminatori, alungand inselaciunea.
Cu mreaja voastra cea evangheliceasca vanand pesti
cuvantatori, Ii aduceti pururea merinde lui Hristos, fericitilor Apostoli.
Aduceti-va aminte de noi, Apostoli, in rugaciunea voastra
catre Dumnezeu, ca sa ne izbavim de toata incercarea, rugamu-va noi, care va
laudam cu dragoste.
A Treimii:
Pe Tine, Unimea cea in trei Fete, Tata si Fiule si cu Duhul,
pe un Dumnezeu de o fiinta laud; pe Treimea cea de o putere si fara inceput.
A Nascatoarei:
Pe tine, Nascatoare de prunc si Fecioara, toate neamurile te
fericim, ca cei ce ne-am izbavit prin tine din blestem; ca ai nascut pe Domnul,
bucuria noastra.
Alta Tricantare:
Irmosul:
Nasterea zamislirii celei fara de samanta este netalcuita;
rodul Maicii celei fara de barbat este nestricat; ca nasterea lui Dumnezeu
innoieste firile. Pentru aceasta pe tine toate neamurile, ca pe o maica mireasa
a lui Dumnezeu, cu dreapta credinta te marim .
Mintea s-a ranit, trupul s-a trandavit, duhul boleste;
cuvantul a slabit, viata s-a omorat, sfarsitul este langa usi. Pentru aceasta,
ticalosul meu suflet, ce vei face cand va veni Judecatorul sa cerceteze ale
tale?
Adusu-ti-am aminte, suflete, de la Moise facerea lumii, si
toata Scriptura cea asezata de acela; care iti povesteste tie de cei drepti si
de cei nedrepti; din care celor de al doilea, adica celor nedrepti ai urmat, o,
suflete, pacatuind lui Dumnezeu, iar nu celor dintai.
Legea a slabit, Evanghelia nu lucreaza si toata Scriptura in
tine nu este bagata in seama; profetii au slabit si tot cuvantul Celui Drept.
Si ranile tale, o, suflete al meu, s-au inmultit, nefiind doctor care sa te
insanatoseze.
Pildele Scripturii celei noi iti aduc tie, ca sa te duca pe
tine, suflete, spre umilinta; ravneste dar dreptilor, iar de pacatosi te
leapada, si indupleca pe Hristos cu rugaciunile tale, cu postul, cu curatia si
cu smerenia.
Hristos S-a facut prunc, impreunandu-Se cu mine prin trup,
si toate cate sunt ale firii, cu voia le-a plinit, afara de pacat, aratandu-ti
tie, o, suflete, pilda si chipul smereniei Sale.
Hristos S-a facut om, chemand la pocainta pe talhari si pe
desfranate. Suflete, pocaieste-te, ca s-a deschis usa imparatiei acum, si o
apuca mai inainte fariseii si vamesii si desfranatii, pocaindu-se.
Hristos pe magi i-a mantuit, pe pastori i-a chemat, multimea
pruncilor a facut-o mucenici, pe batranul l-a slavit si pe vaduva cea batrana.
Carora n-ai ravnit, suflete, nici faptelor, nici vietii; dar vai tie, cand vei
fi judecat!
Postind Domnul patruzeci de zile in pustie, mai pe urma a
flamanzit, aratand firea cea omeneasca. Suflete, nu te lenevi; de va navali
asupra ta vrajmasul, alunga-l cu rugaciuni si cu postire, departe de la
picioarele tale.
Hristos era ispitit, diavolul Il ispitea, aratandu-I
pietrele ca sa le faca paini. In munte L-a suit sa vada toate imparatiile lumii
intr-o clipita. Teme-te, o, suflete, de inselaciune; trezeste-te, roaga-te in
tot ceasul lui Dumnezeu.
Turtureaua cea iubitoare de pustie, sfesnicul lui Hristos,
glasul celui ce striga a glasuit, predicand pocainta: Irod a savarsit
faradelege cu Irodiada. Vezi dar, suflete al meu, sa nu te prinzi in cursele
celor fara de lege, ci degrab imbratiseaza pocainta.
In pustie a locuit Inaintemergatorul harului, si Iudeea
toata si Samaria auzind, au alergat si si-au marturisit pacatele lor bucuros,
botezandu-se; carora tu, suflete, n-ai urmat.
Nunta cinstita este si patul neintinat, ca Hristos amandoua
le-a binecuvantat mai inainte, ospatandu-Se trupeste, si in Cana Galileii la
nunta apa in vin prefacand, aratand intaia minune, ca tu sa te prefaci, o,
suflete.
Hristos a intarit pe slabanogul cel ce si-a ridicat patul,
si pe tanarul cel mort l-a inviat, pe fiul vaduvei si pe al sutasului si,
samarinencei aratandu-Se, a inchipuit mai inainte tie, suflete, inchinarea in
Duh.
Pe ceea ce-i curgea sange a tamaduit-o Domnul cu atingerea
de poala Lui; pe cei leprosi i-a curatit, pe orbi i-a luminat si pe cei schiopi
i-a indreptat; pe surzi, pe muti si pe cea garbovita pana la pamant, i-a
tamaduit cu cuvantul, ca tu sa te mantuiesti, ticaloase suflete.
Bolile tamaduind, saracilor a bine vestit Hristos-Cuvantul.
Pe schiopi i-a vindecat, impreuna cu vamesii a mancat si cu pacatosii S-a
amestecat; sufletul fiicei lui Iair, celei moarte mai dinainte, l-a intors cu
atingerea mainii.
Vamesul s-a mantuit si pacatoasa s-a inteleptit; iar
fariseul, laudandu-se, s-a osandit. Ca vamesul striga: milostiveste-Te; si
pacatoasa: miluieste-ma. Iar fariseul se ingamfa strigand: Dumnezeule,
multumescu-Ti, si celelalte graiuri ale nebuniei lui.
Zaheu vames a fost, dar s-a mantuit; si fariseul Simon s-a
inselat, si pacatoasa si-a luat dezlegare de iertare, de la Cel ce are puterea
a ierta pacatele; careia sirguieste de urmeaza, suflete.
N-ai ravnit pacatoasei, o, ticalosul meu suflet, care luand
alabastru cu mir, cu lacrimi a uns picioarele Domnului, si cu parul le-a sters.
Caci i-a rupt zapisul pacatelor ei cele de demult.
Cetatile carora le-a dat Hristos bunavestire, stii, suflete
al meu, cum au fost blestemate; teme-te de pilda, sa nu te faci ca acelea; pe
care asemanandu-le Stapanul cu Sodoma, pana la iad le-a osandit.
Sa nu te arati, o, suflete al meu, mai rau pentru
deznadajduire, auzind credinta cananeencei, pentru care cu cuvantul lui
Dumnezeu s-a tamaduit fiica ei. Striga din adancul inimii, ca si aceea lui
Hristos: Fiul lui David, mantuieste-ma si pe mine.
Milostiveste-Te, mantuieste-ma, Fiul lui David,
miluieste-ma, Cel ce ai tamaduit cu cuvantul Tau pe cei indraciti, si glasul
cel milostiv, ca si talharului, graieste-mi: Amin zic tie, cu Mine vei fi in
rai, cand voi veni intru slava Mea.
Un talhar Te-a hulit; un talhar ca Dumnezeu Te-a cunoscut.
Ca amandoi impreuna pe cruce erau spanzurati. Dar, o, mult-Indurate! Ca si
talharului celui credincios, care Te-a cunoscut pe Tine Dumnezeu, deschide-mi
si mie usa slavitei Tale imparatii.
Faptura s-a mahnit vazandu-Te rastignit; muntii si pietrele
de frica s-au despicat, pamantul s-a cutremurat si iadul s-a golit; si s-a
intunecat lumina zilei, vazandu-Te pe Tine, Iisuse, cu trupul pe Cruce pironit.
Roade vrednice de pocainta nu cere de la mine; ca taria mea
intru mine a lipsit. Daruieste-mi inima pururea umilita, si saracie
duhovniceasca; ca sa-Ti aduc acestea ca o jertfa primita, Unule, Mantuitorule.
Judecatorul meu si cunoscatorule, Cel ce va sa vii iarasi cu
ingerii sa judeci lumea toata; atunci vazandu-ma cu ochiul Tau cel bland, sa Te
milostivesti si sa ma miluiesti, Iisuse, pe mine care am gresit mai mult decat
toata firea omeneasca.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Toate cetele ingeresti si adunarile omenesti le-ai uimit cu
viata ta cea minunata; ca cei fara de trup vietuind si firea covarsind; pentru
care ca si cum ai fi fost fara materie, te-ai suit cu picioarele pe apa, Marie,
si Iordanul ai trecut.
Stih: Cuvioasa Maica Marie, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Fa milostiv pe Ziditorul pentru noi, cei ce te laudam pe
tine, Cuvioasa Maica, sa ne izbaveasca de rautati si de necazurile care ne
impresoara. Ca izbavindu-ne din incercari, sa marim neincetat pe Domnul, Cel ce
te-a slavit pe tine.
Stih: Cuvioase Parinte Andrei, roaga-te lui Dumnezeu pentru
noi.
Andrei cinstite si Parinte de trei ori fericite, pastorul
Cretei, nu inceta rugandu-te pentru cei ce te lauda, ca sa ne izbavim de toata
mania, necazul si stricaciunea, si de greseale de neinchipuit, noi cei care
cinstim pururea pomenirea ta cu credinta.
Slava... a Treimii:
Treime de o fiinta, Unime in trei ipostasuri, pe Tine Te
laudam; pe Tatal slavind, pe Fiul slavind si Duhului inchinandu-ne, unui
Dumnezeu intr-o fire cu adevarat; viata si vieti, imparatiei celei fara de
sfarsit.
Si acum... a Nascatoarei:
Cetatea ta pazeste-o, Preacurata Nascatoare de Dumnezeu; ca
in tine aceasta cu credinta imparatind, in tine se si intareste, si prin tine
biruind, infrange toata incercarea, dezarmeaza pe vrajmasi si indrepteaza pe
supusii ei.
Si iarasi irmosul: Nasterea zamislirii celei...
Luminanda glasului (de trei ori)
La Stihoavna
Stihira zilei (de doua ori) pe glasul al 8-lea
Calcand in caile cele talharesti, suflete al meu, greu te-ai
ranit de pacatele tale, dandu-te vrajmasilor celor nebuni; ci avand vreme acum
cu umilinta striga: Nadejdea celor fara de nadejde, viata celor deznadajduiti,
Mantuitorule, ridica-ma si ma mantuieste.
A mucenicilor:
Cu platosa credintei imbracandu-va bine si cu chipul Crucii
intrarmandu-va, ostasi puternici v-ati aratat; tiranilor barbateste ati stat
impotriva, si inselaciunea diavolului ati surpat; biruitori facandu-va,
cununilor v-ati invrednicit. Rugati-va totdeauna pentru noi, ca sa mantuiasca
sufletele noastre.
Slava... Si acum... a Nascatoarei:
Primeste graiurile robilor tai, Preacurata Fecioara
Nascatoare de Dumnezeu, si te roaga neincetat, sa se daruiasca noua dezlegare
de pacate si pace.
Si se citeste si Ceasul intai, fara catisma.
Apoi: Sfinte Dumnezeule... se zice la toate Ceasurile
Condacul: Suflete al meu, suflete al meu... Si se continua
slujba de Pavecernita.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu